Autoresponder, lista mailingowa, mailing

Autoresponder, lista mailingowa, mailing – często używane pojęcia w marketingu internetowym.

Generalnie, bez autorespondera, listy mailingowej i mailingu marketing internetowy nie istnieje. Zanim przejdę do konkretów tzn. po co i dlaczego używamy autorespondera i listy mailingowej oraz jak to robić właściwie, krótko objaśnię te trzy pojęcia.

Autoresponder, lista mailingowa, mailing

 

Autoresponder, lista mailingowa, mailing

Skoro trafiłeś na moją stronę na pewno spotkałeś się już z tymi pojęciem albo słyszałeś o autoresponderze. Autoresponder, jak sama nazwa wskazuje pozwala nam ustawić wiadomość do odbiorcy raz, lub kolejkę wiadomości; wiele wiadomości. Nasza wiadomość jest wysyłana przez autoresponder, zaraz po podaniu przez odbiorcę adresu e-mail. Autoresponder wyręcza nas w ręcznym wysyłaniu wiadomości. Jest to opcja albo po prostu program online ( nie musisz go nigdzie instalować), który pozwala nam budować listę mailingową* czyli zbierać adresy e-mail osób z naszej tzw. grupy docelowej*.

Przykładowe autorespondery: getall.pl , getresponse.pl i mailerlite.com. Autoresponder, jest to również narzędzie, które wykonuje wiele czynności. Nie tylko wysyła maile w odpowiedzi na podany przez adresata e-mail. Za pomocą autorespondera możesz zbierać i zapisywać adresy mailowe w odpowiedniej bazie – bazie mailingowej. Możesz masowo czyli na przykład do kilkudziesięciu tysięcy adresatów wysłać mail ( inaczej to nazywa się mailing) jednorazowo. Bez autorespondera trzeba było by to robić…ręcznie.

Autoresponder pozwala na automatyzację procesu wysyłania maili. Podaję przykład: jeśli przygotowałeś kurs online, który będzie wysyłany mailowo, co dwa dni o określonej godzinie, do określonej grupy adresatów, to wszystkie te parametry możesz ustawić w autoresponderze.

 

Jaki autoresponder wybrać na początek?

Jeśli zaczynasz przygodę z budową listy mailingowej to proponuję wybrać darmowy autoresponder. Co to oznacza? Oznacza to, że nie będziesz musiał płacić za korzystanie z usług tego autorespondera do określonej ilości subskrybentów.

Obecnie,  po eksperymentowaniu, poszukiwaniach i testowaniu, polecam mailerlite.com

  • darmowy do 1000 subskrybentów
  • jest po polsku
  • ma program partnerski
  • za listę np 5000 osób zapłacisz 20$ ( bardzo tanio w porównaniu do innych autoresponderów)
  • ma opcję zbudowania strony Landing page
  • ma możliwość zrobienia newslettera i osadzenia formularza newslettera na blogu

Lista mailingowa, o której wspomniałam kilka linijek powyżej, jest to zbiór kontaktów czyli adresów e-mail. Dzięki podaniu czyli wpisaniu do formularza zapisu przez osobę z twojej grupy docelowej adresu e-mail budujesz swoją listę mailingową czyli zbiór adresów e-mail.

Grupa docelowa – listę mailingową budujesz zawsze w oparciu właśnie o grupę osób, które, uważasz, że mogą być zainteresowane twoim produktem, usługą, biznesem czy tematem. Do tej grupy zawsze kierujesz ruch. To jest właśnie twoja grupa docelowa. Jak określić grupę docelową?– o tym wkrótce w oddzielnym artykule.

Mailing – wiadomości mailowe wysyłane przez autoresponder, mogą, aczkolwiek nie muszą być formą reklamy. Mogą zawierać zwyczajnie wartościowe treści, artykuły itd.

 

Po co Ci lista mailingowa?

Jeśli nie wiesz dlaczego przedsiębiorcy, marketerzy tworzą listy mailingowe to nie będziesz czuł potrzeby budowania takiej listy. Odpowiedź jest prosta. Dzięki budowaniu i rozwijaniu listy mailingowej:

  • możesz pozyskiwać partnerów i klientów do swojego biznesu
  • utrzymywać relacje z nimi
  • w każdym momencie możesz przesłać im ważne wiadomości
  • jesteś niezależny od Social Media i od innych form promocji
  • masz poczucie bezpieczeństwa. Jeśli otrzymasz bana od Facebooka na długi okres czasu, to i tak masz zawsze kontakt ze swoimi subskrybentami, dzięki właśnie liście mailingowej. Działa to w obie strony. Twoi subskrybenci mogą być na bieżąco z informacjami i z tym co się u Ciebie dzieje.

Weźmy pod lupę czarny scenariusz, jeśli Twój fanpage na Facebooku zostanie zbanowany wraz z kilkoma tysiącami fanów, to tracisz kontakt ze swoimi fanami na ten czas. Były przypadki, kiedy fanpage po prostu znikał bezpowrotnie, a Facebook nie był w stanie odpowiedzieć dlaczego tak się stało. Facebook i inne media społecznościowe to nie jest twój dom w sieci, to tzw. ziemia pożyczona i miej tego świadomość, budując swój biznes w oparciu o fanpage.

Dlatego, lista mailingowa w połączeniu z własną stroną internetową nazywana jest złotem internetu. Jak nie masz jeszcze strony internetowej, to zachęcam do jej założenia.

 

Jak prawidłowo budować listę mailingową?

Listę mailingową nie mogą stanowić adresy, które znalazły się tam przypadkiem. Na prawidłowo budowaną listę mailingową ludzie zapisują sami. Własnoręcznie podają swój adres e-mail i potwierdzają chęć otrzymywania maili. W ten sposób na liście nie znajdują się osoby przypadkowe, ale świadome tego, że  będą otrzymywać od ciebie maile, które ich interesują. Ponieważ zapisały się z konkretnego powodu. W takiej sytuacji osoby na liście mailingowej to twoi potencjalni partnerzy lub klienci. Jeśli interesuje ich jak zarabiać w programach partnerskich, a ty oferujesz im kurs czy e-book w tym temacie, wówczas na twojej liści znajdą się takie właśnie osoby; zainteresowane konkretnie tym tematem.

Jedna z ważniejszych rzeczy, jeśli chodzi o budowanie listy mailingowej, jest utrzymywanie relacji z ludźmi, którzy są na Twojej liści mailingowej. Prawda jest taka, większość ludzi nie przyłącza się do biznesu i nie kupuje produktu, twojej usługi ot tak. Chętniej kupują jeśli Cię poznają w jakiś sposób.

Jeśli chcesz rozwijać swój biznes drogą internetową, lista mailingowa jest wręcz obowiązkowa. Dzięki liście mailingowej masz właściwie nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych partnerów czy klientów.

 

Jak generować i kierować ruch na listę-bazę mailingową?

Najważniejsze pytanie. Skoro teraz wiemy jak działa autoresponder w połączeniu z listą mailingową i mailingiem, zajmiemy się generowaniem i kierowaniem ruchu do twojej bazy mailingowej. Co oznacza generowanie ruchu? Oznacza pozyskiwanie klientów i partnerów do Twojego biznesu online. Tutaj też możesz pobrać poradnik jak pozyskiwać klientów w innymi metodami.

W marketingu internetowym możemy generować ruch za pomocą wielu narzędzi. Są opcje płatne i bezpłatne. Poniżej wymieniam kilka z nich.

Opcje bezpłatne:

1. Portale społecznościowe  – udzielaj się na grupach tematycznych na Facebooku, dodawaj posty, wymieniaj sie poglądami i jeśli znasz temat, to wspieraj i doradzaj. W ten sposób zbudujesz sobie wizerunek eksperta, osobę, która jest kompetentna w tym co robi.

2. Fora tematyczne –  na przykład Golden line. Mało znany portal, ale wciąż sporo grup tematycznych tam tętni życiem. Dodawanie wpisów, udzielanie się i linkowanie pozwoli na wygenerowanie ruchu.

3. YouTube – nagrywaj filmy i wrzucaj na bezpłatne narzędzie YouTube. Każdy film zawsze podlinkuj i opisz zgodnie z przeznaczeniem.

4. Strona lądowania czyli landing page – ta opcja może być płatna i bezpłatna. Mailerlite daje nam możliwość darmowego i naprawdę prostego zrobienia strony lądowania. Strona lądowania  ma za zadanie pobranie adresu mailowego. Na takiej stronie musi być przedstawiona konkretna wartość, która zostanie przesłana, wyświetlona w zamian za podanie adresu mailowego. Strona lądowania koniecznie musi zawierać wezwanie do działania i być czytelna, bez zbędnych dodatkowych szczegółów. Strona Lądowania musi zawierać formularz zapisania się czyli podania adresu e-mail.

5. Newsletter– i znowu kłania się nam mailerlite, dzięki, któremu zrobisz bezpłatny newsletter. Tu zrobisz formularz zapisu do osadzenia go na swojej stronie internetowej. Za pomocą newslettera szybciej trafisz do swoich odbiorców  poprzez dostarczanie im darmowych materiałów, informowania jako pierwszych o promocjach, pozyskiwaniu partnerów i budowania struktury, sprzedawania. Jest to najszybszy sposób na dostarczenie wartościowej treści dla swoich odbiorców. Najważniejsza sprawa to: testuj. Istotną rolę odgrywa kolor, czcionka wielkość okna czy wideo.

Opcje płatne:

  1. Reklama na Facebooku, albo w innych mediach społecznościowych jak: Linkedin, Instagram. Na chwilę obecną Facebook jest numerem 1 jeśli chodzi o reklamowanie się. FB daje ogromne możliwości wyboru grupy docelowej, które są potencjalnie zainteresowane twoim produktem w szerokim słowa tego znaczeniu. Tu masz również opcję analizy kosztów i możliwości ich minimalizowania przy odpowiednim doborze reklamy; jej tekstu czy grafiki.
  2. You Tube– tu możesz reklamować swój flagowy film i przy okazji kanał z jakiego nadajesz.
  3. Strona Landing Page/strona lądowania w wersji płatnej, na przykład jeśli nie masz jeszcze swojej własnej strony www/bloga albo jesteś na początku swojej drogi przygody z marketingiem internetowym.

Nieistotne czy masz swój biznes czy współpracujesz z firmą marketingu sieciowego – autoresponder i budowanie listy mailingowej to podstawa i fundament biznesu online. Te narzędzia to podstawa owocnego prowadzenia marketingu internetowego. TUTAJ możesz pobrać w pdf ogólny schemat -model tworzenia i budowania  list mailingowych.